Oostenrijk

Grossglockner 3798

In 2021 was de wereld nog steeds in de ban van corona. Veel landen waren op slot, het was niet mogelijk er naartoe te rijden zonder een quarantaine periode. Oostenrijk was een van de eerste landen met versoeplingen, daarom was de keuze snel gemaakt om ook dit jaar weer naar Oostenrijk te gaan voor de bergen.

We zijn onze jaarlijkse klimvakantie begonnen met de Koningsjödler, dit is de langste en mooiste via ferrata die we ooit gedaan hebben. Daarna gelijk door richting Grossglockner. In 2014 hebben we al een poging gedaan deze hoogste berg van Oostenrijk te beklimmen, maar toen zijn we een paar honderd meter onder de top omgedraaid. We hebben dus nog niets goed te maken.

Grossglockner ligt in de Hohe Taurn in Oostenrijk. Ons uitgangspunt voor de beklimming is de parkeerplaats Lucknerhaus. Van daaruit wandelen we de eerste dag naar de Stuedlhütte op 2800 meter. Het weer is niet best, het regent maar gelukkig zijn de voorspelingen voor morgen beter. ’s Avonds als we in de hut zitten verandert de regen in sneeuw, het lijkt wel winter.

De volgende morgen staan we vroeg op. Gelukkig is het gestopt met sneeuwen en beginnen we de beklimming onder een prachtige sterrenhemel.

We zijn aangekomen op een steile rotspassage, dit is het punt waar we in 2014 zijn omgedraaid. Er kwam toen slechter weer opzetten en het was op dat moment erg druk bij deze rotspassage. De touwgroepen voor ons waren erg langzaam en hadden zichtbaar moeite met de klim en de touwtechnieken. Dit gaf ons niet het vertrouwen wat we op dat moment nodig hadden, waardoor we besloten hebben om vlak onder de top om te draaien. Dit keer was het anders. We waren nu veel sneller waardoor er nog weinig mensen op de berg waren. Ook hadden we het jaar ervoor veel geleerd en vertrouwen gekregen bij de vergevorderden cursus van de NKBV in het Silvretta gebergte. We klommen er vlotjes doorheen en ook het zekeren ging erg soepel en veilig.

Na de steilere rotspassage volgt een prachtige graat. Er staan hier een aantal stalen buizen die je kunt gebruiken om te zekeren, hier wil je ook niet vallen…

De rotsen zijn bedekt met een vers laagje sneeuw. Dat is een prachtig zicht was, het lijkt wel een winterbeklimming (maar gelukkig is het niet zo koud).

Nog maar een klein stukje tot de top. Het is echt een geweldige afwisselende route door rots, sneeuw en ijs. Op verschillende plaatsen is de route erg luchtig met een flinke afgrond, dit maakt de route extra uitdagend.

We komen aan op 3798 meter. We hebben het gehaald, de hoogste top van Oostenrijk !! Echt gaaf dat we alsnog samen op de top van Grossglockner staan met een geweldig uitzicht !

Daarna volgt een prachtige afdaling terug naar de hut. Nu hebben we wat meer tijd om even te pauzeren en van de omgeving te genieten.

Bij de hut halen we nog wat spullen op die we daar hebben laten liggen (gewichtsbeparing), waarna we verder afdalen naar het dal.

Na bijna 1900 meter afdalen komen we weer maar voldaan aan bij de auto. Onze klimvakantie er weer op voor dit jaar, maar wat hebben we weer genoten !!!

Moeilijkheid: PD+ (UIAA II, 40° sneeuw/ ijs)

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *