Arete Rochefort
Frankrijk

Arête Rochefort 4001 m

Dit jaar stond Mont Blanc op het programma. In 2009 hadden we de hoogste berg van de alpen al beklommen met gidsen. We hadden destijds gekozen voor de Trois Monts route, dus via Mont Blanc du Tacul, Mont Maudit en tot slot de Mont Blanc. Dit keer wilde we hem samen beklimmen via de normaalroute.

Domes de miage

We zouden eerst acclimatiseren op de Dômes de Miage, deze 3673 meter hoge berg staat bekend om de prachtige sneeuwgraat.

Terug in het dal waren de weersvooruitzichten goed, dus we hadden onze zinnen gezet op de Mont Blanc. Na enkele belletjes kwamen we tot de conclusie dat alle hutten volgebloekt waren voor de komende dagen. Teleurgesteld moest er dus een ander plan bedacht worden. Ongeveer 20 jaar geleden had ik een boek gekocht met beklimmingen in het Mont Blanc massief. Op de voorkant stond een foto van de indrukwekkende Rochefort graat, deze foto was mij altijd bijgebleven. Ik stelde voor aan Jasper om deze prachtige graat te beklimmen met een gids. In eerste instantie was Jasper wat terughoudend omdat hij twijfelde of we hier klimtechnisch wel goed genoeg voor waren. Ik heb hem weten te overtuigen, we hebben in de loop der jaren al best wat ervaring opgedaan en aan onze conditie zou het niet liggen.

Een paar dagen later was het zover. We hadden 2 gidsen geboekt via het gidsenbureau in Chamonix. ’s Ochtends rond een uur of 6 zouden we net buiten Chamonix verzamelen om vervolgens samen met onze gidsen Julien en Nassr naar Courmayeur te rijden.

Aiguille Rochefort Dent du geant

We nemen de eerste lift naar boven, maar eerst nog even een heerlijke Italiaanse espresso. Als we boven zijn trekken we gelijk onze klimspullen aan en lopen over de gletsjer richting de Dent du Geant.

Rochefort graat

Rochefort Mont Blanc

Aangekomen op het col de Rochefort zie je links van je de imposante Dent du Geant en rechts begint de schitterende Rochefortgraat.

Arete Rochefort

De route loopt over de messcherpe graat met aan beide kanten een grote afgrond. De condities zijn super, het weer is goed er ligt nog veel sneeuw waardoor de graat goed te beklimmen is.

We klimmen vervolgens het laaste stuk omhoog naar de top van de Aiguille de Rochefort.

Aangekomen op de 4001 meter hoge top hebben we een prachtig uitzicht over het Mont Blanc massief. Wat is dit genieten !!

Vervolens komt de afdaling, deze gaat ook voorspoedig. Het rotsgedeelte wordt grotendeels afgeklommen en voor de steilste stukken rots maken we een paar abseils.

Op de terugweg zien we de klimmers achter ons op de sneeuwgraat met op de achtergrond de Mont Blanc.

Rochefort ridge

Jaar: 2023

Route: Rochefort graat

Moeilijkheid: AD met rots II

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *